Tuesday, May 5, 2009

Cuti Hari Buruh


Firstly, aku rasa hepi sangat sbb family aku datang bercuti di penang dan jenguk aku kat sni. Walaupon banyak kejadian yang tidak dijangka berlaku kami tetap hepi dan enjoy bersama2 menyelesaikan masalah tu dengan mudah...hehehhe

Skang aku mulakan dengan cerita kami bertolak ke rumah mak cak dari penang....kami naik feri sbb ayah aku teringin sgt nak naik feri...yerlah lama dah dia mai sni tapi xberkesempatan naik feri.....hari ni kami penuhi keinginan ayah....hehehe....



Selepas turun dari feri kami meneruskan perjalanan sehingga ke rumah mak cak di Sg. Petani....semuanya berjalan lancar. Kami bertolak dari rumah mak cak nk ke rumah kak Emah penjaga aku masa kecil2 dlu....bermula la kejadian2 yang tidak kami sangka2 kan....Dalam perjalan kami ikut jalan shortcut (tanjung dawai nak ke Yan)...tetiba sayangku kol kata keta adik aku salam dah xboleh jalan....minyak habis. Apa lagi kami ketawa berdekah2 sbb kelalaian adik aku juga...dah tau meter minyak dia rosak tapi degil xnak isi minyak penuh...skang dah terkandas kat tengah utan jalan nk ke merbok....hehehe

Nasib la aku ngan angah ni mata meliar skit nampak la signboard stesen minyak 3Km dari tempat kami terkandas tue....tapi ayah aku plak bila masuk simpang tue dia tgk jalan tue kecik dia jadi was-was nk masuk...dia patah balik dan terus ke jalan asal kami tadi..tgk2 jauh lagi stesen minyak 6 Km lagi....tapi aku berkeras suruh ayah pusing sbb aku mmg nampak signboard tue 3 Km dr simpang kecil tue...lastly ayah ikut juga...akhirnya jumpa la stesen minyak kampung mmg la mcm tue...xlah besar tapi cukupla kan nk isi minyak kat sni...kami pon dapat la botol minyak masak Sri Murni...asal leh guna kami soh isi minyak dlm tue....bila dh penuh kami tgk mcm minyak masak betol klu org tak tau mau meletop klu guna buat masak....hahhaa



"Gunalah Minyak Masak Sri Murni...Pasti Kereta Anda lebih LAJU dan POWER!!!"....hehee. Yang paling best tetiba dah kasi minum pon keta ni xmau jalan gak...start jerk pastu mati...minyak dia dh kering betol la tue...Nak tunggu minyak masuk pon lambat...ingat de masalah ngan enjin...ade sorg abg ni tetiba berenti dan nk menolong la panggilkan mekanik...dia bawa ayah aku tapi aku rasa xsedap hati jerk...sbb dh xtau nama...pastu dia mai mcm mengejut then ayah aku terus ikut dia...ntah dia bawa g mana pon tak tau...aku pon soh adik aku cuba tolak kita ni sambil start...sebelom tue edy dah goncang2 kasi minyak tue masuk....akhirnya kami berjaya....aku cepat2 telefon ayah takut ayah aku g jauh plak...tapi ayah aku ambil tindakan bijak...dia soh abg tue berenti kat keta pak cak n mak cak aku...dia naik keta n follow abg tue..tapi abg tue pecut laju gila sampai langgar lampu merah...mak cak aku xdpt nk kejar dia...bila difikirkan blik...btol2 ke abg tue nk tolong kami...atau dia nk rompak ayah aku....huhuhu...syukur kami semua selamat....

Selepas kejadian tue, kami meneruskan perjalan dengan selamat xde lagi kejadian...tapi masa nk balik semalam...keta adik aku ni calar kena langgar masa parking kat umh aku...mmg dugaan besar bg salam. Baru jerk beli keta nie...tapi mcm2 kejadian menimpa dia..yang paling best sampi kat Tapah, dia leh tinggal kunci dlm keta n kunci pintu cara manual...kunci plak kat dlm keta...mmg paling best la...aku dpt tau bila adik aku angah telefon kata diorg terkandas kat Tapah...plus liner dtg kopek pintu tue...Adik aku salam xtau la mcm ner keadaan dia...dia terus g sembahyang minta pertolongan agar keluarga kami selamat sampi ke kajang....alhamdulillah semua nya selamat...

Maybe ade hikmah disebalik semua kejadian yang menimpa...kita manusia selalu alpa...ujian mcm ni bagi kita satu kesedaran...maybe ade yang kita terlupa laksanakan.....

Namun, kami bersyukur kami selalu bersama dalam menempuh ujian-Mu....Semoga Kau bagi kami kekuatan dlm menempuh dugaan ini dan sentiasa bersatu dalam satu keluarga...Aku bersyukur dilahirkan dlm keluarga bahagiaku ini....apa pon yang menimpa kami masih boleh tersenyum menghadapinya...Alhamdulillah....

0 comments:

 

Copyright © 2009 Si Cupu Diary Designed by Cupu | Contact Me at kechik2816