Tuesday, July 21, 2009

FB, Fotopages dan lain2 lagi adalah produk YAHUDI??


Mula2 sekali saya dapat email mengatakan Facebook ni HARAM. Skang saya dapat email lagi mengatakan Facebook ni adelah produk Yahudi...Jadi semua ni kita kena boikot...xleh pakai la katanya...tetapi dia menggunakan email dan internet serta komputer yang dia pakai untuk sebarkan maklumat ini semua adalah dari mana asalnyer? Siapa yang menciptakannyer? Bukan kita rakyat Malaysia...kebanyakannyer semua dari luar...

Fotopages pon produk Yahudi juga...ok klu kita gunakan dengan bayaran..maybe kita membantu yahudi la..tapi klu kita menggunakannyer tanpa apa2 bayaran dikenakan...adakah kita membantunya juga? Hbis dimana kawan2 kita yang bekerja sebagai jurugambar nk mempromosikan gambar2 menarik mereka? Nie saya sediakan link la org yang memberi email kepada saya http://jerungperkasa.com/http:/jerungperkasa.com/agama/tolong-tinggalkan-fotopages.

Bagi pendapat saya, itu semua bergantung kepada niat dan penggunaan kita la. Facebook banyak lagi kegunaan lain yang kita boleh buat kearah kebaikkan...kita guna facebook pon secara percuma bukan berbayar...lagi satu..klu kita nk menyampaikan dakwah kita...dimana2 pon boleh...dlam facebook sendri banyak group2 yang menyampaikan tentang Islam dan sebagainya. Mmg...ianya dicipta oleh org Yahudi tapi kita semua mmg banyak menggunakan produk IT Yahudi...Software2 pon yang digunakan dipejabat pon banyak org Yahudi yang cipta...adakah kita patut boikot juga??? Habis org yang mmg perlukan software2 tue..terpaksa juga la boikot semua ni?

Saya bukan xsetuju...tapi jangan libatkan semuanya buruk sbbnya org Yahudi punya. Fikirkan la...kebaikan dan keburukannya...kita semua dh besar dan bijak memilih...oleh itu, klu kita gunakan ianya untuk kebaikkan...baik la jadinya...klu kita gunakan dengan niat yang xbaik...untuk mengenakan org atau sebagainya...maka xbaik la jadinya...bergantung kepada niat dan tujuan kita...Fikirkan lah...

17 comments:

Lenny a.k.a LeN on 11:55 AM said...

sapa yang pikir macam tu mmg narrow minded. terpulang la pada individu kan tapi pada aku mengarut jgk la. Komputer, processor, software semua tu Yahudi yang buat. orang kafir.. orang Islam? Asyik gaduh,gaduh gaduh, dengki, santau manyantau, fitnah sana sini... lagi-lagi orang Melayu... macammana nak maju... huhu.. Bukan kita guna benda-benda ni ke arah kejahatan kan. Untuk urusan seharian, cari rezeki nak bagi makan keluarga. Benda ni kan ekonomi... huhu... macam-macam hal...

Cupu on 12:13 PM said...

Hehe...tue la masalahnyer
Kenapa la kita manusia ni
selalu nk menyalahkan org len
....huhuhu xpaham aku

Farah . 5577 on 5:42 PM said...

yupp.. setuju!
kite kena bijak memilih..
jgn hnya tau melatah je..

Cupu on 8:28 PM said...

Betol tue...
bukan semuanya xbaek
kena ade pro & kontra juga
hehhee....

apes yg membantah said...

Tapi kalau benda yg boleh kita elakkan, seharusnya kita elakkan memandangkan ianya bukan mendatangkan faedah walaupun bertujuan utk merapatkan silaturrahim cause sememangnya ia mendatangkan masalah sosial antara kita. Memang kita yg menggunakan dgn jalan yg betul, tapi bagaimana yg bertujuan utk membuat perkara yg tidak baik. Kita yg ada ilmu ni memang tak buat jahat tapi yg takde ilmu pulak macam mana? Lagipun facebook atau blog-blog yg ada ni, membuatkan kita semakin berani meluahkan perkara-perkara yg sensitif hanya di internet, tetapi bila berhadapan dgn manusia kita menjadi kecut utk bersuara sbb kadang-kadang apa yg kita luahkan tak semestinya betul. Org zaman zkrg ni ilmu memang tinggi. Tapi jgn lupa bahawa Al-Quran dan Sunnah tidak boleh dipertikai dgn ilmu yg hanya sejengkal jari jer. Masa isu BOIKOT. Tak semua org ISLAM yg support sbb diorang rasa ekonomi Malaysia akan jatuh kalau boikot. Yg sebenarnya org ISLAM sendiri yg bergaduh dan tak bersatu. Sibuk politik sana-politik sini. Sedangkan ASAS-ASAS ISLAM sendiri kita abaikan. Tapi masalah ni bukan kat Malaysia je. Negara Arab pon sokong ISRAEL.

Tapi ingatlah pesan Nabi, Jgn lah kita bersiap kecuali 3 tmpt, Masjidil Haram, Nabawi dan Aqsa. Why NOT kita skrg concentrate utk perjuangkan AQSA. Masjid yg kini hampir runtuh kerana dibakar YAHUDI dan terowong bawah tanah yg dibuat org YAHUDI bertujuan utk merobohkan AQSA. Tapi, org ISLAM pedulik hapa. Disebabkan pengaruh politik, mazhab dab fahaman yg berbeza, maka hancurlah ISLAM. Jika kita tidak mampu melawan YAHUDI dgn kekerasan, gunalah cara lain yg lebih sesuai. Memang segala kecanggihan YAHUDI yg buat. Tapi, kalau setakat FB, Fotopages atau apa-apa lah, sememangnya mendatangkan kelalaian kpd ORG ISLAM dan membuka keaiban diri kita kat org lain.

So, bak kata aku, LA KUM DI NUKUM WA LI YA DIN.

Cupu on 11:22 AM said...

Kau kata macam tue sbb kau sendiri pon kurang pergaulan sesama manusia...kau korang nk dgr pendapat dan teguran org len...ko berubah dulu kepada diri kau menjadi lebih baik then jadi contoh yang kita umat islam yang len boleh ikut...Faham...

Jangan hanya pandai berkata-kata..
tapi hasilnyer xde...itu cakap kosong namanya...

Kita ni biar hidup dengan iman, taqwa dan penting sekali hubungan antara muslim...

Jangan pandai berkata itu dan ini...tapi diri kita jauh terpesong... aku bukan jenis hipokrit mcm sesetengah org ni...

Blog ni aku buat untuk diri aku, luahan hati aku dan juga untuk aku share senang dan susah aku bersama family & kawan2 aku...

Aku tulis ni, semua yang nk bace, bace...yang xnk bace aku pon xpaksa...jadi ko jangan salahkan semua ni hanya sesetengah individu yang alpa...

Kan aku kata dah dlm ni, NIAT atau NAWAITU tue kena betol la...

Jangan cakap aje...niat kita tue dah salah...Lu pikirla sendri erk...

wassalam...

apes yg tak rasa bagus said...

ko memang suka hentam aku... keburukan aku semua ko citer... aku jahat ke, buruk ke kat sini ko nak bgtau gak... ko tu bagus sgt ker... ISLAM sgt ker...

Org yg tak beriman jer boleh ckp "abih, kalau tak pakai brg tu, tak boleh pakai brg ni, mcm mana nak hidup?" Kalau lah semua org pegang niat mcm tu, sampai bebila pun ORG ISLAM camni... setakat tegur sikit dah melenting... tegur org lain boleh, ditegur tak boleh... ko ni WAHABI ker SYIAH...

p/s: aku saja jer buat sakit ati dlm ni...

apes nak tambah lagi said...

ko nya aib aku simpan... tak kisah lah hubungan ko sesama pun, tapi aku takde bgtau sesapa pun... banyak citer aku boleh buat pasal ko... tapi aku tak buat, malas jer... takde masa, ada kerja banyak... tak macam ko, kerja takde... sikit jer, tapi kata banyak... apa da...

Cupu on 11:48 AM said...

En Hafizullah...

Ko kata aku mengata ko erk??
Skang aku tanya balik apa yang aku kata pasal ko yang ko marah sangat ni??
Aku pon xde masa nk mengata pasal ko dlm blog aku nie...kat luar ni pon pasal ko xde masa aku nk heboh kan...

Klu ko rasa aku ni jahat sgt...Fine
That's all
Aku terima tuduhan ko tue...
Ini cara ko bersahabat dengan aku
Thanks sesangat erk Muhammad Hafizullah...moga ko yang baek sangat ni tergolong dalam org yang beriman...Amin

apes terima Amin said...

Amin...

Lenny a.k.a LeN on 2:34 PM said...

Google pon Yahudi punya la...
Larry Page & Sergey Brin tu orang Yahudi.

Orang yang jumpa Internet mula-mula pon orang Yahudi jugak weh... projek ARPANET. Leonard Kleinrock tu Yahudi...

So, kenapa tak boikot Internet, Google? YM? MSN semua?

Sendiri cakap, sendiri fikir... aku nak suruh BF aku tamatkan perkhidmatan internet kat USM la... sama-sama kita memboikot barang-barang Yahudi.

Hehe...

Cupu on 3:34 PM said...

Lenny xguna ko ckp lagi
Org yang tahu apa erti perjuangan Islam dia akan cakap bukan semua org kafir atau Yahudi tue jahat...

Kita ni dok zaman global
jadi gunakan ilmu pengetahuan yang kita ade nie dengan bijak la...

klu asyik nk mencari salah org len..tapi kita sendri blom tentu baik
apa gunanya juga kan??

Apapon terima kasih kerana beri pendapat korang smeua....yang aku tahu kita kena bersikap positif dan pro-aktif dlm berani menyuarakan semuanya...kitakan anak Malaysia...

Yahudi ke Islam ker...
Tapi klu perangai kita sama dengan Yahudi baik xpayah.

Sepatutnya kita beri pandangan yang elok pada kaum lain
supaya kita dapat menarik mereka bersama....bukan hanya nk menyalahkan org len aje...

Klu bf ko tutup internet kat PRN ni
aku la yang paling bosan
xberkembang otak aku tau
hahahaha...

apes said...

Takkan lah bagi pandangan pon boleh bergaduh sesama ISLAM... Kalau nak tarik org bukan ISLAM, org ISLAM kena berubah dahulu... Sbb kadang-kadang org ISLAM ni cetek pemikiran... Baru tak sokong sikit, dah gaduh... kalau sesama ISLAM sendiri bergaduh, org luar pon tak respect beb...

Kena lah professional walaupon jwtn kita ni taklah professional sgt...

KAlau nak org respect, respect org lain dulu...

Kalau ada kuasa utk buat sesuatu, buatlah... jgn tunggu bila dah terkena kat diri sendiri...

asyik apes je said...

Selalunya org yg kuat melatah ni, memang tak PRO... Emosional sgt... Sebenarnya ISLAM ni mudah dan senang... Cuma org ISLAM yg terlampau berani pertikai itu ini yg menjadikannya susah...

apes lagi... isk isk said...

Tapi biasalah... dek kerana luaran seseorang itu dipertikai, makanya apa yg dikata, memang dianggap kosong... Sedangkan kita nampak org tu org lain tak suka, tapi jgn lupa, sbnrnya diri kita ni juga ada org tak suka... Sbb semua manusia kat bumi ni tak perfect... Korang ada salah, aku pon ada salah...

Ni ayat CUPU "Kita ni biar hidup dengan iman, taqwa dan penting sekali hubungan antara muslim..."

Cupu on 11:23 AM said...

Ko bace semula semuanya
ko fahami sendri
then ko kaji balik dengan diri sendri
hal org len ko xpayah nk pikir
Ok....Aku xcari gaduh pon
This is opinion only
klu ko rasa opinion ko bagus dari semua org...
ikut aje apa kata hati ko
Yang len ko xpayah pandang...
Aku ikut cara aku sendri...
Hanya Allah s.w.t yang boleh mempertikaikannya...

apes said...

Ko pun baca le semula ye takut ko pun tak faham apa yg aku tulis... Tapi, balas balas membalas ni biarlah dalam ni jer... tak yahlah berlarutan sampai ke luar... Kita kan dah besar... Matang tak tau lah... Tapi, pendapat hanya pendapat... Tak semestinya berbalah pendapat tu terus jadi musuh... THAT NOT FRIEND MY FRIEND...

 

Copyright © 2009 Si Cupu Diary Designed by Cupu | Contact Me at kechik2816